Corona en de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering

Nu de zomervakantie weer in aantocht is, begrijpen we dat u vragen heeft over het coronavirus en uw reis of vakantie. We zetten de meest gestelde vragen voor u op rij.

Belangrijk: Onderstaande informatie geldt voor de SOM- reis-en annuleringsverzekering. Heeft u via ons een andere reis- en annuleringsverzekering? Neem in dat geval contact met ons op voor al uw vragen hierover of check de links onder aan dit bericht. 

Negatief reisadvies? Code Rood en Oranje 

Is er voor uw bestemming vanwege corona een negatief reisadvies afgegeven? Dan is de kans groot dat uw reisorganisator de reis omboekt naar een andere bestemming of de reis annuleert waarna u de reissom terugkrijgt. Gaat u toch naar een bestemming waarvoor een negatief reisadvies is afgegeven anders dan door Corona? Dan biedt uw reisverzekering geen dekking. Ook de annuleringsverzekering biedt geen dekking. Is er een oranje of rood reisadvies afgegeven vanwege Corona, dan biedt uw reisverzekering alleen dekking voor niet Corona gerelateerde schades. Schades die wél verband houden met Corona zijn niet gedekt.

Preventief annuleren? Geen vergoeding!

Het uit voorzichtigheid annuleren van een reis valt niet onder de voorwaarden zoals die in de polis van uw annuleringsverzekering zijn omschreven. U krijgt de kosten dus niet vergoed. Ook als u al op reis bent maar vanwege het virusrisico eerder naar huis wilt, is dat niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Wat als ik ziek wordt vóór mijn reis?

Als u voor uw reis ernstig ziek wordt als gevolg van corona en de reis daarom moet annuleren, is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Wat als ik ziek wordt tijdens mijn reis?

In vakantielanden met Code Groen of Geel is er wel dekking onder de reisverzekering. Als u tijdens uw reis ziek wordt door Corona en naar het ziekenhuis moet, worden de medische kosten vergoed op voorwaarde dat u de dekking  ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. De kosten voor een eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden alleen vergoed als u zelf ‘ernstig ziek’ bent en medische behandeling noodzakelijk is. Neemt u bij ziekte tijdens uw reis altijd zo snel mogelijk contact op met onze Helpservice: +31 20 65 15 918.

Wat als Code Groen of Geel tijdens mijn reis wijzigt naar Code Oranje?

Wanneer tijdens uw reis Code Groen of Geel wijzigt naar Oranje en u wilt terug naar Nederland, dan is er voor deze repatriëring geen dekking.

Overmacht tijdens mijn reis?

Bent u al op reis en treft de overheid maatregelen vanwege corona waardoor u niet naar huis kunt of waardoor uw reis wordt vertraagd? Maar bent u niet ‘ernstig ziek’ en is er geen medische behandeling nodig? Dan is er geen dekking voor extra verblijfskosten.

Waar vind ik actuele informatie over mijn vakantiebestemming?

Voor de meest actuele informatie over uw vakantiebestemming kunt u kijken op de website www.nederlandwereldwijd.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Ik moet een coronatest doen bij aankomst op bestemming of bij terugkomst in Nederland. Wie betaalt dat?

Als u moet testen bij grensovergangen of een negatieve test moet kunnen tonen in het land van bestemming of bij terugkomst in Nederland zijn deze kosten voor uw eigen rekening. Uw reisverzekeraar vergoed deze kosten helaas niet.

Waar kan ik actuele informatie vinden als mijn reisverzekering niet via de SOM is afgesloten?

Let op: informatie op deze pagina’s wordt, op basis van de ontwikkelingen, regelmatig aangepast.

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Voor de meest actuele informatie en reisadviezen over uw vakantiebestemming kunt u kijken op de website www.nederlandwereldwijd.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Ook op de website van Autoriteit Consument&Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus.

Tot slot adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Ik heb nog een andere vraag

Staat uw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!